رابطه ميان طراحي سايت و سئو پيچيده است و بسياري از كساني كه وبسايت دارند ممكن است نتوانند كاملاً اين ارتباط را درك كنند. با توجه به اينكه طراحي سايت به جنبههاي بصري ميپردازد و سئو سايت بر پيدا شدن وبسايت شما در اينترنت تأثير ميگذارد ممكن است به نظر برسد اينها دو سويه مجزا از يك معادله هستند.
اين امر تااندازهاي درست است. طراحان سايت و سئوكارها وظايف كاملاً متفاوتي دارند و نبايد انتظار داشته باشيد كه هركدام بتواند كار ديگري را انجام دهد. بااينحال اين به اين معني نيست كه اين دو جنبه ارتباطي باهم ندارند. حال با توجه به اين مسئله اگر ميخواهيد يك وبسايت را طراحي يا بهينهسازي كنيد بايد بدانيد كه اين دو جنبه متفاوت چه ارتباطي باهم دارند و چه تأثيري روي وبسايت شما خواهند گذاشت.
ارتباط بين طراحي سايت و سئو آن چيست؟
هدف طراحي سايت و سئو درنهايت ايجاد تجربه بهتر كاربر در استفاده از وبسايت است. درنتيجه ازيكطرف طراحان بيشتر روي جنبههاي زيباييشناسانه يك سايت تمركز ميكنند و سئوكاران روي جنبههايي كه به بالا بردن رتبه سايت در موتورهاي جستجو كمك ميكند و نتيجه مطلوب درنهايت يكچيز است: سايتي كه انتظار كاربران را برآورده ميكند و موجب موفقيت كسبوكار شما خواهد شد.
براي آنكه بتوانيد كساني كه به سايت شما سر ميزنند را به مشتريان دائميتان تبديل كنيد، وبسايتتان بايد هم كاربردي باشد و هم جذابيت ظاهري داشته باشد. اين دو كيفيت را يك طراح سايت خوب ميتواند ايجاد كند. علاوه بر اين، پيدا كردن وبسايت شما براي كاربران هم بايد آسان باشد كه اين وظيفه سئو است.
كدام مهمتر است؟ طراحي سايت يا سئو؟
بسياري از كساني كه وبسايت دارند تصور ميكنند كه طراحي بهتر ميتواند روي سئوي بد سرپوش بگذارد و يا بالعكس سئوي قوي ميتواند مشكلات طراحي سايت را پوشش دهد و درنهايت كنجكاو هستند كه بدانند كدام مهمتر است. اما پاسخ اين است كه هيچكدام. به بياني سادهتر، سئوي قوي چيزي است كه كاربران را به وبسايت شما ميكشاند و طراحي خوب آنها را نگه ميدارد.
سايت زيبايي كه هيچكس آن را نبيند بيفايده است و سايتي كه رتبه بالايي در موتورهاي جستجو دارد اگر طراحي ضعيفي داشته باشد موجب ميشود كاربران از آن استفاده نكنند (كه اين هم به رتبه شما آسيب ميرساند).
از كجا بدانيم طراحي سايت و سئو باهم هماهنگ هستند؟
ازآنجاكه طراحي سايت و سئو رابطه تنگاتنگي دارند بايد اطمينان حاصل كنيد كه در كنار هم بهخوبي كار ميكنند. به همين دليل است كه تحت هر شرايطي بايد از اين كار كليشهاي پرهيز كرد كه ابتدا يك طراح سايت را براي ساخت قالب سايت استخدام كنيد و بعد به سراغ سئوكار برويد.
هم طراحان و هم سئوكاران بايد از همان مراحل اوليه در پروژه حضور داشته باشند. در اين صورت طراح ساختار سايت را طوري تنظيم ميكند كه سئوپسند باشد و از طرف ديگر سئوكار فرصت آن را دارد كه در جريان ريزهكاريهاي طراحي سايت قرار بگيرد.
ممكن است تصور كنيد كه بهترين راه براي هماهنگي بين طراحي و بهينهسازي اين است كه يك نفر را براي انجام هر دو كار استخدام كنيد. اگر قصد انجام چنين كاري را داريد مراقب باشيد. اين دو در حيطههاي جداگانهاي قرار دارند و بهتر است افراد متفاوتي را به كار بگيريد كه هركدام در حوزه تخصصي خود مهارت كامل داشته باشند تا آنكه يك نفر در هر دو زمينه عملكرد متوسطي داشته باشد.
يك شيوه بهتر، استخدام يك شركت بازاريابي اينترنتي و يا همكاري با يك شركت طراحي سايت مي تواند گزينه خوبي باشد اگر يك تيم حرفهاي متشكل از طراحان، توسعهدهندگان و سئوكارها در كنار هم روي وبسايت شما كار كنند ميتوانيد مطمئن باشيد كه نتيجه نهايي كار نهتنها هماهنگ و يكپارچه است كه هركدام از بخشهاي مختلف توسط يك فرد حرفهاي انجام شده است.
حال كه ارتباط ميان طراحي سايت و سئو را متوجه شديد، بياييد نگاهي به جنبههاي خاص وبسايت كه تحت تأثير اين دو قرار دارند بياندازيم.
چه جنبههايي از وبسايت بهصورت همزمان تحت تاثير طراحي سايت و سئو هستند؟
طراحي
عناصر ابتدايي طراحي سايت شما بايد توسط طراح تعيين شود. بااينحال چند مورد را براي سئو در حين طراحي بايد مدنظر داشته باشيد و طراحي سايت بسيار مهم است كه در ابتدا صورت مي گيريد و ابتدا طرح اي را گرافيست اجرا مي كند و تا زماني كه مشتري آن را تاييد نكرده است، به بخش اجرا نمي رود پس از اهميت زيادي برخورد دار است كه در ابتداي كار بايد به آن پرداخته شود.
كد
طراحان سايت براي نوشتن كدي كه عناصر اصلي طراحي سايت شما را تعيين ميكند فقط چند گزينه پيش رو دارند. اكثر آنها به دلايلي كه اثبات شده است، HTML و CSS را ترجيح ميدهند. بااينكه سايتهاي فلش ظاهر جذابتري دارند اما بهينهسازيشان كار بسيار دشواري است و درنتيجه در رتبهبندي در موتورهاي جستجو شانس زيادي نخواهند داشت. اگر به طراح سايتتان بگوييد كه از فلش استفاده نكند در مرحله بعدي سئوكار مسير سادهتري پيش رو خواهد داشت.
موبايل پسند بودن
بخش عمدهاي از كاربران اينترنت روي گوشيهاي هوشمند و ديگر دستگاههاي موبايلي در اينترنت گشتوگذار ميكنند و سايت شما بايد براي آنها قابلدسترسي باشد. اين ويژگي نهتنها تجربه بهتري را در اختيار كاربر قرار ميدهد بلكه شانس شما را در كسب رتبه بهتر بيشتر خواهد كرد چراكه امروزه موبايل پسند بودن يك وبسايت يكي از فاكتورهاي رتبهبندي گوگل است.
بهترين راه براي دستيابي به اين امكان، طراحي واكنشگرا است كه موجب ميشود وبسايت شما روي تمامي دستگاهها و مرورگرها قابلدسترسي باشد. طراحي واكنشگرا امكان تكثير محتوا را از بين ميبرد كه در صورتي اتفاق ميافتد كه شما يك نسخه موبايلي جداگانه براي سايتتان داشته باشيد.
خوانا بودن
بااينكه توجه اصلي طراح سايت به عناصر غير متني سايت شماست حتماً بايد شكل و اندازه فونتي را در نظر بگيريد كه خواندنش براي كاربران ساده باشد. علاوه بر اين اگر نسخه متني وبسايت شما از يك سايت پيشتر طراحيشده برداشته نشده باشد (يا از قبل متنها را ننوشته باشيد) طراح سايت بايد حتماً به اين نكته توجه كند كه فضاي كافي براي متنها در طراحي لحاظ شود. چون در مرحله بعد بايد اطلاعات زيادي را وارد كنيد و محتواي سايت را براي دريافت رتبه بهتر بهينهسازي كنيد و اگر در طراحي سايت فضاي اندكي فقط براي نوشتن چند جمله وجود داشته باشد در مرحله سئو با دردسر مواجه خواهيد شد.
تصاوير
شايد فكر كنيد كه متن تنها عنصر سايت شماست كه ميتواند بهينه شود اما اينطور نيست. طراح سايت بايد در زمان آپلود كردن تصاوير هم دقت لازم را داشته باشد.
نام فايلها
نام فايل تمامي تصاويري كه روي وبسايت قرار ميگيرند بايد منطقي و توضيحي باشند. بااينكه انجام اين كار مثلاً در مقايسه با نامگذاري تصوير به شكل IMG0035.jpg كار سادهتري است اما اگر نام فايل تصاوير را تغيير دهيد موتورهاي جستجو ميتوانند تصاوير شما را ببينند و در بستر مناسب قرار دهند.
حجم فايل
بااينكه تصاوير بزرگ با كيفيت بالا از نظر ظاهري جذابيت زيادي ايجاد ميكنند اما طراح سايت بايد سعي كند حجم فايلها را تا جايي كه امكان دارد پايين نگه دارد. فايلهاي حجيم امكان دارد سرعت بارگذاري صفحات را كاهش دهد و اين موجب پايين آمدن كيفيت تجربه كاربر در سايت شما خواهد بود و نرخ نوسان سايت را هم بالا ميبرد كه روي رتبهبندي سايت هم تأثير منفي خواهد داشت.
تگ ALT
علاوه بر نام فايلها تمامي تصاويري كه روي وبسايت شما قرار ميگيرند بايد تگهاي ALT بهينه داشته باشند. اين توضيح به موتور جستجو در جهت شناسايي تصوير كمك ميكند و كاربران با نگهداشتن ماوس روي تصوير ميتوانند اين توضيح را بخوانند. اين شناسه همچنين به كاربراني كه مرورگرشان فرمت فايل شما را پشتيباني نميكند كمك ميكند بفهمند چه تصويري در سايت قرار گرفته و اين امر در دسترسي اهميت ويژهاي دارد.
- http://samyartejarat.monoblog.ir/post-10.html
- http://samyartejarat.monoblog.ir/post-9.html
- http://samyartejarat.monoblog.ir/post-8.html
- http://samyartejarat.monoblog.ir/post-7.html
- http://shishekaran.avablog.ir/post/23/%D8%A8%D8%B2%D8%B1%DA%AF%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86+%D8%AA%D8%BA%DB%8C%DB%8C%D8%B1+%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA+%D8%A7%D9%85%D9%86%DB%8C%D8%AA+%D8%A7%D8%B2+%D8%B3%D8%A7%D9%84+2010+%D8%AA%D8%A7%DA%A9%D9%86%D9%88%D9%86+%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D8%9F
- http://shishekaran.avablog.ir/post/27/%D8%A8%D9%87%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86+%D8%AF%D9%88%D8%B1%D8%A8%DB%8C%D9%86+%D9%85%D8%AF%D8%A7%D8%B1+%D8%A8%D8%B3%D8%AA%D9%87+%D8%9B+%D8%A8%D8%B1%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C+%D8%B3%D8%A7%D9%84+2020
- http://shishekaran.avablog.ir/post/26/%D9%86%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C+%D8%A7%D8%B2+%D9%81%D9%86%D8%A7%D9%88%D8%B1%DB%8C+%D8%AA%D8%B4%D8%AE%DB%8C%D8%B5+%DA%86%D9%87%D8%B1%D9%87+%2F+%D9%86%D9%87+%D8%AF%D9%84%DB%8C%D9%84+%DA%A9%D9%87+%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF+%D9%86%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%86+%D8%A7%DB%8C%D9%86+%D9%81%D9%86%D8%A7%D9%88%D8%B1%DB%8C+%D8%A8%D8%A7%D8%B4%DB%8C%D8%AF
- http://shishekaran.avablog.ir/post/25/%D8%AF%D9%88%D8%B1%D8%A8%DB%8C%D9%86+%D9%87%D8%A7%DB%8C+%D8%AA%D8%B4%D8%AE%DB%8C%D8%B5+%DA%86%D9%87%D8%B1%D9%87