جمعه ۰۷ اردیبهشت ۰۳

همه چيز درباره الكسا

دوربين مداربسته / مطالب كاربردي در زمينه دوربين هاي مداربسته

همه چيز درباره الكسا

۴۲ بازديد

آيا افزايش رتبه الكسا شما را نگران مي‌كند؟ پس حتماً از كاهش الكسا هم بسيار خوشحال مي‌شويد. بيشتر كساني كه مي‌دانند رتبه الكسا چيست سعي مي‌كنند بتوانند سايت خود را به رتبه‌هاي كمتر برسانند. سال بزرگ اين است كه كاهش الكسا چگونه امكان پذير است؟ ابتدا بهتر ميدانيم در مورد اهميت الكسا صحبت كنيم. رتبه الكسا همانند يك قيمت گذاري مجازي بر روي كسب و كار و سايت آن است كه به مشتريان، شركت‌هاي تبليغاتي، رقبا و بسياري از افراد كه با درگاه اينترنتي شما كه همان سايت است، سر و كار دارند، نشان مي‌دهد تا چه حد سايت و كسب و كارتان مهم و تأثيرگذار است. افراد زيادي هستند كه از بررسي رتبه الكسا در نهايت به ارزيابي اوليه از ارزش و گستردگي كسب و كار شما مي‌رسند. به همين دليل شما نياز به كاهش رتبه الكسا داريد.

 

الكسا چيست؟

اگر با الكسا و رتبه‌بندي آن آشنايي نداريد، بايد گفت كه اين شاخص ساده از عملكرد وب‌سايت به شما و ديگران نشان مي‌دهد كه وب‌سايت شما در مقابل ديگر وب‌سايت‌ها در چه رتبه‌اي از اينترنت قرار داد. هر چه اين عدد كمتر شده باشد، سايت شما محبوبيت و همچنين عملكرد بهتري داشته است. رتبه يك الكسا متعلق به سايت گوگل است. به اين ترتيب شما هر چقدر از يك رتبه بيشتري داشته باشيد، محبوبيت كمتري هم خواهيد داشت.

دو عبارت متفاوت كاهش رتبه الكسا و افزايش رتبه الكسا شايد در اين قسمت شما را گيج و گمراه كرده است. اما در ادامه به شكل واضحي خواهيد فهميد كه هر كدام در چه موقعيتي بايد استفاده شوند.


رتبه الكسا و محبوبيت در ايران

زماني كه رتبه سايت شما به زير دو ميليون رسيده باشد، مي‌توانيد تخميني از محبوبيت آن در ميان سايت‌هاي ايراني هم تخمين بزنيد. به اين ترتيب اگر سايت شما هنوز رتبه الكساي بالاي دو ميليون دارد، بهتر است به فكر محبوبيت آن در ايران نباشيد.

تخمين واژه‌اي بود كه از آن در عبارت بالا استفاده كرديم. در حقيقت رتبه الكسا يك شاخص نسبي است كه تغييرات آن نه تنها به سايت و محتواي شما بلكه به وضعيت لحظه‌اي ديگر سايت‌هاي دنيا هم بستگي دارد. خودتان را در پيست مسابقه‌اي تصور كنيد كه ديگر دوندگان مي‌توانند تعيين كننده رتبه شما در پايان مسابقه باشند. كاهش رتبه الكسا كار انچنان سختي نيست و فقط بايد فنون آن را بدانيد.

 

رتبه‌بندي ساب دامين

در بيشتر موارد رتبه الكسا فقط و فقط به دامنه اصلي سايت اختصاص داده مي‌شود و براي ساب دامين هيچ‌گونه رتبه‌بندي در نظر گرفته نمي‌شود. همچنين رتبه‌هاي مجزايي براي صفحات ديگر وب‌سايت شما توسط الكسا لحاظ نمي‌شود. اما در برخي موارد مشاهده شده است كه الكسا براي ساب دامين از يك دامنه اصلي بزرگ نيز رتبه‌بندي مجزا در نظر گرفته است.

 

الكسا و صيد اطلاعات

براي كاهش الكسا لازم است بدانيم كه الكسا چگونه به جمع‌آوري داده‌هايش مي‌پردازد. پنل داده الكسا جايي است كه مقدار زيادي از داده‌ها به صورت لحظه‌اي پردازش و ذخيره‌سازي مي‌شوند. زماني كه شما و ميليون‌ها انسان ديگر در اينترنت صفحات را جستجو و بازديد مي‌كنيد، آمار شما در پنل الكسا ثبت مي‌شود. بر همين اساس است كه الكسا يك رتبه‌بندي قابل قبول از ميزان محبوبيت سايت شما بر اساس ميزان بازديد ديگران از آن مي‌دهد.

پنل الكسا در گذر زمان پيشرفت‌هاي زيادي داشته است و اكنون مي‌تواند داده‌هاي جعلي و تكراري را از هم تشخيص دهد. به اين صورت است كه رتبه‌بندي‌ها همگي واقعي خواهند بود. داده‌هاي تكراري يا ماشيني يكي از مشكلاتي است كه الكسا با استفاده از پردازش اطلاعات به حذف آن‌ها از روي داده‌هاي آماري دست مي‌زند. الكسا به عنوان شركت رتبه‌بندي وب‌سايت‌ها هيچ خدماتي در زمينه بهبود رتبه الكسا ارائه نمي‌دهد.

 

نحوه محاسبه رتبه الكسا

الكسا محاسبات پيچيده زيادي براي رتبه‌بندي دارد كه نمي‌توان به صورت جزئي در مورد آن‌ها نوشت. الكسا روزانه بازديد كننده يكتا Unique Visitor و بازديد visit را براي هر سايت محاسبه مي‌كند.

تعداد بازديدكنندگان يكتا، مقداري از كاربران هستند كه در طول يك روز سايت شما را مشاهده مي‌كنند. از آنجايي كه شمارش بازديد كنندگان يكتا به صورت روزانه است، در صورت بازديد مجدد كاربر طي روزهاي بعدي نيز الكسا آن را خواهد شمرد. بازديد اما مفهوم ديگري است.

بازديد به تعداد دفعاتي گفته مي‌شود كه يك كاربر بيشتر از سي دقيقه زمان براي مشاهده يكي از صفحات وبلاگ شما به خرج داده باشد. در صورتي كه فواصل زماني بازديد كاربر كمتر از سي دقيقه باشد حتي در حالي كه مقدار بازديد كل او از وب‌سايت شما بيش از چند ساعت باشد، الكسا براي او يك امتياز بازديد در نظر خواهد گرفت. پارامتر ديگري با عنوان Pageview نيز وجود دارد كه تعداد دفعات بارگذاري شده مجدد يا همان Refresh را مي‌شمارد.

اگر سايت شما هيچ فعاليتي نداشته باشد آخرين و بزرگ‌ترين رتبه الكسا به آن اختصاص پيدا مي‌كند. اين رتبه با گذشت زمان بيشتر و بيشتر مي‌شود و در صورتي كه ۳ ماه، وب‌سايت هيچ فعاليتي نداشته باشد از ليست الكسا حذف مي‌شود. به اين ترتيب متوجه شديم كه الكسا همانند يك معلم سرسخت به شما در پايان هر روز نمره‌اي كه نشانگر بازدهي سايت است، مي‌دهد.

كافي است كه به سايت الكسا مراجعه كنيد و با وارد كردن سايت مورد نظر خودتان، رتبه آن را مشاهده كنيد. همچنين در صورتي كه مي‌خواهيد رتبه‌هاي الكساي سايت‌هاي ديگر را روي مرورگر خودتان مشاهده كنيد توصيه داريم كه از افزونه‌هاي الكسا روي آن استفاده كنيد تا زماني كه وب‌سايتي را بازديد مي‌كنيد، هم زمان رتبه الكساي روزانه آن را نيز مشاهده نماييد.

 

تأثير بازديد كننده يكتا بر كاهش رتبه الكسا

رقابت در رتبه‌هاي الكساي بالا، بر اساس تعداد بازديد كننده يكتا فشرده و تنگاتنگ است. الكسا در برابر افزايش يك بازديد يكتا در وب‌سايتي با رتبه بالا، كاهش چشم گيري در رتبه‌بندي آتي نشان مي‌دهد. روند كاهش رتبه الكسا با افزايش بازديد كننده يكتا با همين شيب تند ادامه ندارد و به صورت سهموي كم خواهد شد به طوري كه در رتبه‌هاي كم الكسا افزايش به اندازه يك بازديد كننده يكتا، نمي‌تواند تأثير زيادي روي بهبود رتبه الكسا داشته باشد.


بازه زماني به روز رساني الكسا

الكسا به صورت روزانه آمار دهي مي‌كند. بنابراين اگر مي‌خواهيد كه سرعت تغييرات سايت خود در الكسا را مشاهده كنيد، بهتر است كه روزانه آن را رصد كنيد.

 

مفهوم كاهش رتبه الكسا يا افزايش آن

اغلب ما دوست داريم كه به اعداد بزرگي دست پيدا كنيم و همين پيش‌فرض ذهني باعث شده است كه كاهش يا افزايش رتبه الكسا دچار تناقض شود. شما بايد به دنبال كاهش رتبه الكسا يا بهبود آن باشيد. افزايش رتبه الكسا به معني ناديده گرفته شدن و كاهش اعتبار سايت شما است. افزايش در كنار رتبه الكسا بار معنايي مثبت ندارد.

 

تأثير عدم توجه به كاهس رتبه الكسا

اگر تا به اينجاي مقاله به اهميت الكسا پي نبرده‌ايد بهتر است كه اين قسمت را با دقت بيشتري مطالعه كنيد. اگر به رتبه الكساي خودتان اهميت ندهيد، ممكن است تلاش شما براي بهبود كسب و كارتان هيچ سودي نداشته باشد. زماني كه سايت شما در ميان سايت كسب و كار رقيب خودتان محبوبيت كافي نداشته باشد، مسلماً در جستجوهاي گوگل، اسمي از شما در صفحه اول نمايش داده نخواهد شد.

همچنين نبايد خيال كنيد كه الكساي امروز شما كه نسبت به ديروز پيشرفت داشته است، همين روند را طي مي‌كند. بلكه همان طور كه اشاره كرديم رتبه الكسا بر اساس عملكرد ديگر وب‌سايت‌ها اندازه‌گيري و گزارش مي‌شود. پس ممكن است فردا بدون هيچ تغيير، رتبه الكساي شما بيشتر از ديروز باشد.

 

چطور مي‌توانيد باعث كاهش الكسا شويد

كاهش رتبه الكسا همانند ديگر رتبه‌بندي‌ها مي‌تواند با استفاده از روش‌هاي قانوني و غيرقانوني افزايش و كاهش پيدا كند. روش‌هاي غيرقانوني براي كاهش رتبه الكسا ساده اما گران‌قيمت و ناپايدار است. روش‌هاي قانوني كاهش الكسا همان چيزي است كه در ادامه به آن اشاره خواهيم كرد. اين روش‌ها شايد در طولاني مدت پاسخگو باشند اما پايدار و هميشگي هستند.

 

محتواي مناسب و سازنده

ساده‌ترين راه براي كاهش رتبه الكسا اين است كه محتواي جذاب و مخاطب پسند در عين رعايت همه جنبه‌هاي سئو توليد و منتشر كنيد. در طول هر ثانيه و ساعت ميليون‌ها مقاله به زبان‌هاي مختلف در وب‌سايت‌هاي مختلف توليد و منتشر مي‌شود آنچه كه باعث مي‌شود يك محتوا از ديگري پيشي بگيرد، جذابيت آن براي مخاطبين است. اگر بتوانيد محتواي جذاب توليد كنيد، مخاطبان وفاداري پيدا خواهيد كرد كه روزانه به وب‌سايت شما سر خواهند زد همين امر باعث مي‌شود كه رتبه الكساي شما افزايش پيدا كند.

 

كاهش رتبه الكسا با افزايش ترافيك

دومين روشي كه خواهيد توانست با استفاده از آن رتبه الكسا را بهبود دهيد، افزايش دادن ميزان ترافيك جاري به سمت سايت خودتان است. كوچك‌ترين فرصتي براي اين كار باعث خواهد شد تا رتبه الكساي شما بهبود پيدا كند. از جمله اين روش‌ها مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

  • لينك مقالات خود را در شبكه‌هاي اجتماعي منتشر كنيد.
  • از روش ايميل ماركتينگ استفاده كنيد.
  • با استفاده از خدمات سئو ميزان بازديد خودتان را افزايش دهيد.
  • تبليغات بنري سايت خودتان را روي سايت‌هايي با رتبه الكساي كمتر قرار دهيد.

 

تأثير بانس ريت بر كاهش رتبه الكسا

اشاره كرديم كه بازديد بيش از ۳۰ دقيقه مي‌تواند يكي از راه‌هاي كاهش رتبه الكسا باشد. براي اين كار شما نياز داريد كه بانس ريت سايت خود را كاهش دهيد. بانس ريت يا شدت فرار مخاطبين از سايت شما، مفهومي است كه نشان مي‌دهد چند درصد از مخاطبين شما با ورود به سايت، از آن خارج يا مشغول به خواندن مقالات شدند. روش‌هاي گوناگوني براي بهبود بانس ريت وجود دارد كه از جمله آن‌ها مي‌توان به استفاده از افزونه‌هاي لينك داخلي به خود سايت است.

لينك سازي داخلي از جمله بهترين توصيه‌هاي افراد متخصص به صاحبان كسب و كارهاي آنلاين است كه با اين روش مي‌توانند رتبه الكسا خود را كاهش دهند. به طور كلي هر چقدر بتوانيد كاربر را در دام سايت خود بيشتر نگهداريد، سود بيشتري هم خواهيد كرد.

 

استفاده از خدمات سئو

خدمات سئو يا آنچه كه ما به عنوان بهينه‌سازي براي موتورهاي جستجو مي‌شناسيم، ديگر روشي است كه به شما كمك خواهد كرد رتبه الكسا كمتري به دست آوريد. مهم‌ترين موتور جستجو و پرطرفدارترين آن‌ها گوگل است. بنابراين بايد سعي كنيد كه وب‌سايت خودتان را براي جستجوگر گوگل سازمان‌دهي كنيد. خدمات سئو و روش‌هاي بهبود آن در شرايطي كه همه سايت‌ها به دنبال مخاطبين بيشتر هستند، حرف اول و آخر را مي‌زند.

 

بك لينك‌هاي مؤثر براي كاهش رتبه الكسا

تعداد بك لينك‌هايي كه يك سايت قبول مي‌كند، تأثير زيادي بر روي كاهش الكسا دارد. اگر سايت شما ترافيك بالا داشته باشد اما بك لينك كافي در آن وجود نداشته باشد، مسلماً رتبه الكساي خوبي به دست نخواهيد آورد. عكس اين موضوع نيز صادق است، سايت‌هاي زيادي وجود دارند كه بدون داشتن بازديد كافي در طول روز، به دليل بك لينك‌هاي قوي كه دارند، رتبه الكساي كمتري هم تجربه مي‌كنند.


تجربه كاربري مناسب

از ديگر ويژگي‌هايي كه به بهبود رتبه الكسا كمك مي‌كند، مدت زمان ماندگاري كاربر در سايت شما است. همان طور كه اشاره كرديم هر چقدر كاربر مدت زيادي در سايت شما سپري كند، رتبه الكساي شما نيز كاهش پيدا مي‌كند. اين زمان كه به زمان ماند هم شهرت دارد در صورتي افزايش پيدا مي‌كند كه مخاطب با سايتي كاربر پسند مواجه شود. اگر سايت شما مورد دلخواه او نباشد، مسلماً نبايد انتظار داشته باشيد كه مخاطب مدت زيادي در سايت شما ماندگار شود.

 

فعاليت در سايت و فروم هايي با رتبه الكسا كمتر

اگر مي‌خواهيد كه رتبه الكسا سايت خودتان را به سرعت كاهش دهيد، بهتر است از ديگر سايت‌ها و فروم هاي گفتگو استفاده كنيد. به اين ترتيب كه در اين سايت‌ها و فروم ها لينك‌هايي از سايت خودتان را قرار دهيد تا مخاطبان به سمت سايت شما سرازير شوند. هرچند توصيه اكيد داريم كه بايد فروم با موضوع سايت شما هم‌خواني داشته باشد در غير اين صورت تبديل به هرزنامه خواهيد شد.

بهترين روش فعاليت اين است كه در زمان‌هايي خاص و همچنين زير پست‌هاي خاص و گفتگوهاي مربوط به خودتان لينك سايتتان را وارد كنيد. همچنين فراموش نكنيد كه در آدرس بيو خودتان لينك سايت را هم قرار دهيد تا ديگراني از اين طريق به سايت شما وارد شوند.

 

استفاده از كلمات كليدي متناسب

كلمات كليدي نقش مهم و اساسي در افزايش نرخ بازديد و كاهش رتبه الكساي شما دارند. سعي كنيد تمامي كلمات كليدي كه مربوط به كسب و كارتان است را پيدا كنيد و از تركيب‌هاي گوناگون دو تا سه عبارتي آن استفاده كنيد. بر اساس آمار به دست آمده از تأثير كلمات كليدي، عبارت‌هاي كليدي طولاني‌تر تأثير بهتري در بهبود رتبه الكساي سايت دارد.

 

بررسي رقيبان

بررسي رقبا به شما خواهد گفت كه ديگران به دنبال چه هستند و شما بايد به دنبال چه چيزي باشيد. قرار نيست هميشه همانند رقباي خود عمل كنيد گاهي شنا كردن در خلاف جهت همه رقبا به شما كمك و گاهي ضربه سختي به شما وارد مي‌كند. اين تشخيص شما است كه چه رويكردي در مقابل تحليل رقباي خود داشته باشيد. به اين ترتيب با يك رويكرد مناسب در انتخاب محتوا و كلمات كليدي خواهيد توانست بر تعداد بازديدهاي خود بيفزايد و به اين ترتيب، رتبه الكساي خودتان را كاهش دهيد. در نهايت كار خودتان را با رقبا مقايسه كنيد تا متوجه شويد آيا تصميم درستي گرفته بوديد يا نه.

 

به اشتراك گذاري مطالب

سعي كنيد مطالبي كه در سايت خود داريد به شكل لينك يا پست مستقل در شبكه‌هاي اجتماعي منتشر كنيد. اين كار به كاهش الكسا كمك زيادي مي‌كند. با انتشار پست در شبكه‌هاي اجتماعي ميزان بازديد كنندگان از سايت شما افزايش پيدا مي‌كند و به اين ترتيب ارزش سايت نيز بهبود خواهد داشت. علاوه بر اين با گذشت زمان رابطه كاربري سايت شما نيز بهبود خواهد داشت.

 

بازنويسي محتواي قديمي

اگر محتواي جديد در سر نداريد و نياز شديدي به توليد محتوا در سايت احساس مي‌شود، به سراغ محتواهاي قبلي برويد. محتواهاي قبلي، نقاشي‌هاي ناقصي هستند كه شما مي‌توانيد به آن‌ها جزئيات بيشتري اضافه و دوباره منتشر كنيد. مطالبي كه بازديدهاي بيشتري داشته است را ويرايش و باز نشر كنيد چرا كه اين محتواها امتحان خود را براي جذب مخاطب پس دادند. با اين كار دوباره مخاطبان به سمت سايت شما سرازير مي‌شوند و رتبه الكساي شما بهبود پيدا مي‌كند.

 

طراحي مجدد سايت

براي جذب و نگهداشت كاربران، همواره بايد ظاهر وب سايت خود را به روز نگه داريد، در صورتي كه رابط كاربري قديمي داشته باشيد، كاربران از شما و سايت كسب و كارتان دل زده خواهند شد و به مرور زمان مخاطبان خودتان را از دست خواهيد داد. بنابراين همواره به فكر بهبود رابط كاربري وب سايت خود باشيد و اشكالات ظاهري را به مرور برطرف كنيد.

 

سخن پاياني

راه‌هاي زيادي وجود دارد كه با استفاده از آن مي‌توانيد رتبه الكساي سايت خودتان را بهبود ببخشيد. برخي از اين روش‌ها براساس كسب و كار شما جوابگو و برخي ديگر غير كاربردي‌اند. شما بايد سعي كنيد كه با تركيب كردن روش‌هاي گوناگون روزانه از رتبه الكساي خودتان بكاهيد. اگر در خصوص كاهش رتبه الكسا سوالي داريد در بخش نظرات منتظر شما خواهيم بود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.