جمعه ۰۷ اردیبهشت ۰۳

تبليغات /دوربين مداربسته براي منزل

دوربين مداربسته / مطالب كاربردي در زمينه دوربين هاي مداربسته

تبليغات /دوربين مداربسته براي منزل

۳۹ بازديد

دوربين مداربسته براي منزل يكي از بحث هايي است كه براي افزايش امنيت محيط هاي مسكوني در ميان ساكنين يك ساختمان يا يك مجتمع مسكوني اتفاق مي افتد. سوال اصلي چنين جمع هايي اين است كه كدام يك از انواع دوربين مدار بسته براي استفاده در منزل مناسب است؟ اگر تا به حال وسيله اي از حياط منزل شما دزديده شده است! رانندۀ سر به هوايي با ماشين شما كه جلوي در خانه خود پارك كرده‌ بوديد، برخورد و فرار كرده باشد! به احتمال زياد الان در زمره افرادي هستيد كه براي ارتقاي امنيت محل سكونت به دنبال دوربين مدار بسته براي منزل خود ميباشيد و در عين حال چيز زيادي از آن نميدانيد. مسلما داشتن شاهد صادقي مانند دوربين مدار بسته براي منزل ارزش سرمايه گذاري كردن را دارد و بنابراين در اين مقاله ميخواهيم به شما كمك كنيم تا بهترين دوربين مدار بسته براي منزل خود انتخاب كنيد.

اين دستگاه هاي كوچك كه هر روز هوشمندتر ميشوند طوري طراحي شده اند كه در شرايط آب و هوايي مختلف مانند برف، باران، دماي هواي بالا يا پايين مقاومت كافي را داشته باشند و اين موارد تاثير بر عملكرد آنها نداشته باشد. به طور كلي نوعي از دوربين مدار بسته براي منزل مناسب است كه در وهلۀ اول بي سيم بوده و علاوه بر آن قابليت ارسال تصوير از طريق اينترنت را داشته باشد. از آنجايي كه امروزه وجود شبكه هاي واي فاي در منازل امري عادي به حساب مي‎آيد؛ وجود چنين قابليتهايي در دوربين مدار بسته براي منزل شما اين امكان را فراهم ميكند كه به صورت زنده و آنلاين شرايط حاكم بر محل سكونت خود را بررسي كنيد.

دوربين مداربسته براي منزل

ديگر ويژگي مهمي كه ميتواند در انتخاب دوربين مدار بسته براي منزل شما تاثير به سزايي داشته باشد، قابليت ارسال هشدار به تلفن همراه شما است. بر اساس اين ويژگي و تنظيمات انجام شده هنگامي كه شي يا فردي در منطقۀ تنظيم شده و در محدودۀ ديد دوربين حركت كند پيام هشداري براي شما فرستاده ميشود يا در بعضي دوربين ها قابليت ضبط ويديويي صحنه وجود دارد. در دستگاههاي پيشرفته‌تر حتي اين امكان وجود دارد كه با استفاده از ميكروفن و بلندگوهاي تعبيه شده در فضاي بيروني محل سكونت شما هنگامي كه پيام هشدار را دريافت كرديد توسط تلفن هوشمندتان با فردي كه در آن محوطه قرار دارد و سنسور هشدار را فعال كرده صحبت كنيد.

بدين ترتيب با انتخاب دوربين مدار بسته براي منزل خود ميتوانيد به آساني و با خيال راحت بر اتفاقات جاري در خانه و حوالي آن مسلط باشيد، بدون اينكه حتي نياز به حضور فيزيكي در خانه باشد. توجه داشته باشيد كه بعضي از دوربين ها صرفا براي استفاده در محيط داخلي و سربسته مناسب هستند و بعضي ديگر براي فضاي بيروني طراحي شده اند. در اين بين دوربين هايي وجود دارند كه ميتوان آنها را هم در منزل و هم در محيط بيروني آن استفاده كرد.

دوربين هاي مدار بسته كه در فضاي بيروني قرار دارند چطور كار ميكنند؟

اگر به دنبال دوربين مداربسته براي منزل و به خصوص فضاي بيروني محل سكونت خود هستيد. شايد بد نباشد كه با طرز كار آنها آشنايي داشته باشيد. بيشتر دوربين هاي مدار بسته امنيتي كه در فضاي بيروني خانه يا ساختمان نصب ميشوند بي‌سيم بوده و از شبكه راديويي واي فاي استفاده ميكنند تا به شبكه خانگي شما متصل شوند. با اين كار و با استفاده از اپليكيشني كه بر روي تلفن همراه شما نصب ميشود اين امكان را فراهم ميكنند تا از هر جايي كه هستيد كه تصاوير آنها دسترسي داشته باشيد. اما علاوه بر اين مدلها موارد ديگري هم هستند كه به كابل و سيم نياز داشته و از فناوري‌هاي ديگري مانند اترنت، بلوتوث، اينترنت مركزي ساختمان و مانند آن براي اتصال به اپليكيشن و تلفن همراه شما استفاده ميكنند.

در انتخاب دوربين مدار بسته براي منزل خود بايد به شرايط نصب آن هم توجه داشته باشيد. همانطور كه از نامش پيداست دوربين نصب دوربين‌هاي بي سيم  از همتاهاي سيم دار آنها ساده تر است. بديهي است كه براي نصب اين دوربين ها نياز به كابل كشي نداريد. از سوي ديگر مجبور نيستيد آنها را نزديك پورت اترنت نصب كنيد بنابراين در جانمايي اين دوربين ها با مشكل كمتري مواجه خواهيد شد. در مقايسه با انواع ديگر دوربين مدار بسته براي منزل، نصب دوربين هاي واي فاي كه با باتري كار ميكنند از همه ساده تر است. تا وقتي كه در محدوده پوشش دهي روتر شما قرار دارند ميتوانيد به راحتي آنها را هر جايي نصب كنيد؛ بدون آنكه نگران كابل كشي يا اتصال آنها به منبع برق باشيد. اين دوربين ها معمولا از باتري هاي قابل شارژ استفاده ميكنند كه به راحتي قابل تعويض شدن هستند. از سوي ديگر اين نقطه قوت آنها در عين حال نقطه ضعف هم به حساب مي‌آيد، زيرا دانما نياز به تعويض و شارژ باتري ها داريد و در نظر داشته باشيد كه اين باتري ها در هواي سرد سريعتر تخليه ميشوند. نصب دوربين هايي كه با بلوتوث كار ميكنند هم ساده است اما مشكل اينجاست كه براي اتصال آنها بايد در شعاع 13 متري آنها باشيد.

توجه داشته باشيد كه اگر انتخاب نهايي شما در مورد دوربين مدار بسته براي منزل دوربين بي سيم است؛ دوربيني را انتخاب كنيد كه يا به باند راديويي 2.4 گيگاهرتز يا 5 گيگا هرتز متصل شود. اگر سيگنالهاي شبكۀ واي فاي خانگي شما ضعيف است بهتر است از يك تقويت كننده سيگنال يا wireless range extender استفاده كنيد.

كيفيت تصوير

اگر كيفيت تصوير دوربين مدار بسته براي منزل شما به قدر كافي خوب نباشد و تصوير واضحي از آنچه كه پيرامون محل زندگي شما ميگذرد نشان ندهد، عملا بلا استفاده است. دوربيني كه كيفيت تصوير آن 720p است تصوير مناسبي را ارائه ميكند. اما مشخصا دوربيني كه كيفيت تصوير آن 1080p باشد علاوه بر اينكه تصويري با كيفيت بالاتر نمايش ميدهد، جزئيات بيشتري را هم فراهم ميكنند. ميتوان گفت كيفيت تصوير 1080محبوب ترين رزولوشني است كه معمولا افراد در مورد دوربين مدار بسته براي منزل خود انتخاب ميكنند. به علاوه نياز به فضاي ذخيره سازي خيلي زيادي ندارد و با كيفيت خوبي از طريق تلفن، تبلت، مانيتور كامپيوتر شخصي و تلويزيون ديده ميشود.

دوربين هاي پيشرفته تري هم هستند كه كيفيت تصوير 4K ارائه دهند. اما در وهلۀ اول براي اينكه به خوبي كار كنند بايد شبكۀ اينترنت خانگي شما سرعت بالا و سيگنالهاي قوي داشته باشد. در غير اينصورت تصوير دريافتي  شما با مشكلات عديده اي مواجه خواهد شد. از ديگر نقاط ضعفي كه ممكن است با انتخاب اين دوربين مدار بسته براي منزل خود داشته باشيد نياز به فضاي ذخيره‌سازي بسيار زياد و متعاقبا هزينه بالايي كه بابت آن متحمل ميشويد است.

دوربين مداربسته منزل

ويژگي هاي مهم ديگر

علاوه بر كيفيت تصوير هنگام انتخاب دوربين مدار بسته براي منزل، بايد به زاويه ديد آنها هم توجه داشته باشيد. همچنين قابليت ديد در شب از ويژگي‌هاي مهم و مفيد دوربين مدار بسته براي منزل به شمار مي‌آيند. بيشتر دوربين‌ها از ال اي دي‌ هاي IR يا مادون قرمز براي ارائه تصوير سياه و سفيد در شب استفاده ميكنند. اما تعداد ديگري هم هستند كه با استفاده از نور سفيد حتي در شب و نور كم هم تصوير تمام رنگي ارائه ميدهند. بهتر است دوربيني انتخاب كنيد كه در هنگام تاريكي و نور كم تا شعاع حداقل 12 يا 13 متري دوربين را پوشش بدهد.

تشخيص صدا و حركت

هنگام انتخاب دوربين مدار بسته براي منزل بايد نيازهاي خود را به طور كامل شناسايي كنيد تا بتوانيد بهترين مورد را خريداري كنيد. برخي از دوربين‌هايي كه در فضاي بيروني محل سكونت نصب ميشوند به حسگرهاي حركت و صدا مجهز هستند. هر گونه حركتي كه در محوطۀ تنظيم شده صورت بگيرد موجب تحريك اين سنسورها ميشود. در ادامه اين حسگرها به دوربين دستور ضبط ويديو و گاها ارسال پيام هشدار را ميدهند. اين پيام هشدار ميتواند از طريق پيامك، ايميل يا زنگ زدن به تلفن همراه شما صورت بگيرد.

اگر بخواهيد لايه امنيتي ديگري به سيستم امنيتي محل سكونت خود اضافه كنيد. ميتوانيد دوربين مدار بسته براي منزل با قابليت تشخيص صدا تهيه نماييد. با اين ويژگي اگر شخصي بيرون از محدودۀ لنز دوربين يا سنسورهاي حركتي باشد، با استفاده از حسگرهاي صدا باز هم متوجه حضور آنها مي‌شويد. توجه داشته باشيد كه ميزان حساسيت اين سنسورها بايد به گونه‌اي تنظيم شود كه صداي حيوانات خانگي مانند سگ يا گربه، ماشين‌هاي پر سر و صدا و صداهاي تصادفي ديگر موجب تحريك سنسور نشوند. در بيشتر موارد وقتي دوربين مدار بسته براي منزل شما مجهز به ميكروفن و سنسور صوتي باشد، به بلندگو هم مجهز بوده و امكان برقراري صدا را به صورت دوطرفه فراهم ميكند. بدين ترتيب ميتوانيد با فرد يا افرادي كه در آنجا حضور دارند گفتگو كنيد.

 

فضاي ذخيره‌سازي

از ديگر نكات مهمي كه هنگام انتخاب دوربين مدار بسته براي منزل بايد به آن توجه كنيد، فضاي ذخيره‌سازي است. كاملا مشخص است كه ويديوهاي ضبط شده نياز به فضايي براي ذخيره شدن دارند تا امكان دسترسي مجدد به آنها فراهم باشد. راه‌هاي زيادي براي ذخيره‌سازي اين ويديوها وجود دارد. به صورت معمول براي صرفه‌جويي در هزينه اين ويديوها تا مدت مشخصي مثلا 30 روز نگهداري ميشوند و پس از آن ويديوهاي قديمي پاك شده و ويديوهاي جديد بر روي آنها ضبط شده يا به اصطلاح overwrite ميشوند.

در بعضي از دوربين‌ها امكان تعبيۀ كارت حافظۀ SD وجود دارد. اما مشخصا ظرفيت اين نوع حافظه محدود است. هاردهاي اكسترنال محبوب‌ترين نوع فضاي ذخيره‌سازي در زمينه دوربين مداربسته براي منزل به شمار ميروند.

البته بايد بدانيد كه در انتخاب دوربين مدار بسته براي منزل و ذخيره‌سازي تصاوير آن، معمولا به NVR يا DVR هم نياز داريد. NVR  شكل كوتاه شدۀ عبارت Netwrok Video Recorder به معناي ضبط كننده ويديو تحت شبكه ميباشد. ضبط كننده NVR  با استفاده از شبكۀ اينترنت، تصاوير ويديويي را به صورت مستقيما و با استفاده از كابل Cat5 يا Cat6 ضبط مي‌كنند. NVR همراه با دوربين‌هاي مداربسته تحت شبكه IP  به كار مي‌رود. به علاوه دو نوع NVR وجود دارد. PoE ، كه عموماً با پورت هاي اترنت (Ethernet) به دوربين‌هاي PoE متصل ميشوند. NVR واي فاي (WiFi) كه قابليت اتصال به درگاه NO  را دارند تا امكان اتصال دوربين به صورت بي‌سيم فراهم شود.

نوع ديگر ضبط كننده‌هاي ديجيتال،DVRها هستند. DVR شكل كوتاه شدۀ عبارت (Digital Video Recorder) است. DVRها به وسيلۀ كابل‌ها و اتصالات كواسيكال تصاوير ويديويي را ضبط كرده و پيش از ارسال از طريق سيگنال ديجيتال آنها را فشرده مي‌كنند. ضبط كننده ديجيتال DVR با دوربين مدار بسته آنالوگ سازگار است.

هزينه

مسلما هزينه از عوامل مهم ديگر در انتخاب دوربين مدار بسته براي منزل به شمار ميرود. بهتر است بدانيد كه دوربينهاي مدار بسته كه قابليت نصب در محيط خارج از منزل را دارند، نسبت به همتايان خود كه در محيط سربسته نصب ميشوند، گرانتر هستند. مشخصا دوربين ها با ويژگيهاي مختلف در بازۀ قيمتي مختلفي وجود دارند كه هر يك از آنها ميتوانند خدمات مناسبي را ارائه دهند. اما در نظر داشته باشيد كه هر چقدر دوربين مدار بسته براي منزل شما هوشمندتر باشد، نيازمند پرداخت هزينۀ بيشتري خواهيد بود. مجهز بودن دوربين به ويژگي‌هايي مانند  حسگر حركتي يا صوتي، تشخيص چهره، اتصال سلولي، ضبط ويديو به صورت time-lapse ، ويژگيهاي مربوط به فضاي ذخيره‌سازي، قابليت اتصال باتريهاي شارژي و مانند آنها موجب بالاتر رفتن قيمت و هزينۀ پرداختي شما ميشوند.

 

كلام آخر

اولين گام انتخاب بهترين دوربين مدار بسته براي منزل، شناسايي نيازها و خواسته‌هايتان است. سپس با اندكي آشنايي با ويژگيهاي مختلف دوربينهاي مدار بسته، مانند مواردي كه در اين مقاله ذكر شد؛ ميتوانيد بهتر تصميم‌گيري كنيد. يكي ديگر از روشهايي كه سريع و مطمئن تر شما را به انتخاب دوربين مدار بسته براي منزل هدايت ميكند، كمك گرفتن از متخصصان و نمايندگان فروش اين محصولات ميباشد. بسياري از شركت‌ها مانند مهرتجارت به صورت رايگان در اين زمينه به شما مشاوره ميدهند و شما تا رسيدن به گزينۀ مورد نظرتان همراهي ميكنند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.