جمعه ۰۷ اردیبهشت ۰۳

مقابله جمعي با سواستفاده شركت هاي تكنولوژيك

دوربين مداربسته / مطالب كاربردي در زمينه دوربين هاي مداربسته

مقابله جمعي با سواستفاده شركت هاي تكنولوژيك

۱۲ بازديد

در كتاب عصر عدم قطعيت، كه در سال 1977 منتشر شده است، نويسنده جان كنت گالبرايت مي نويسد: “همه رهبران بزرگ تاريخ يك ويژگي مشترك داشته اند: تمايل به مقابله بدون چون و چرا با اضطراب اصلي مردم در زمان هاي مشخص. اين اصل ، و نه چيزهاي ديگر ، جوهره رهبري است. ”

چهار دهه از تاريخ انتشار اين كتاب مي گذرد و ما امروز با هيچ اطمينان ديگري روبرو نيستيم؛ سطح اضطراب زياد است و اخبار جعلي بخشي از فرهنگ رسانه هاي جمعي و خوراك روزانه ما شده است. با توجه به اين نكته سوال اصلي اين است كه رهبران امنيت و فناوري براي رفع ترس، محافظت و اطمينان بخشي به مردم چه كاري مي توانند انجام دهند؟ نقش مردم براي تغيير مسير آينده تحولات تكنولوژيك در جهت منافع جمعي چيست؟

همه گير COVID-19 بزرگترين شتاب دهنده تحول ديجيتال است كه من تاكنون ديده ام. ما مجبور شده ايم در دنيايي زنده بمانيم كه تنها گزينه براي ادامه حيات توسعه فضاي ديجيتال بود. راه حل هاي ديجيتال ما را به يكديگر متصل كرده است، ما را قادر به كار مي كند فعاليت هاي خود را ادامه دهيم و خيابان ها و خانواده هاي ما را ايمن نگه مي دارد. حتي اين فضا به دانشمندان كمك مي كند تا يك واكسن موثر براي مقابله با اين بيماري در يك بازه زماني بي سابقه توليد كنند. اكنون وقتي به سمت بعدي جديد مي نگريم، در حال ورود به دوره اي جديد براي تفكر خلاق و ​​مدل هاي نوآورانه كسب و كار هستيم. با اين حال ، اولين و مهمترين فكر جمعي ما در اين زمينه بايد بر فناوري ها و مسئوليت هاي متقابل با اين فناوري هاي جديد متمركز باشد. اين فناوري هاي مي تواند همزمان كه پيشرفت در جوامع ما ايجاد مي كند، از سوي ديگر ما را به برده هاي شركت هاي غول تكنولوژي نيز تبديل كند!

كاهش اعتماد عمومي

اشتباه نكنيد، دنياي امروز اگر چه مملو از تكنولوژي هاي جديد شده است اما اين به معناي پيشرفت جامعه بشري نيست. مردم كل جهان عميقا از چشم انداز آينده جهان نااميد شده و اعتماد در ميان جوامع ما در كمترين حد خود قرار گرفته است. در سال 2020، تحقيقات مختلف نشان مي دهد كه كاهش قابل توجهي در اعتماد عمومي به بخش فناوري ايجاد شده است. از هر پنج نفر در جهان امروز ما سه نفر معتقدند كه تغييرات تكنولوژيكي خيلي سريع اتفاق مي افتد و در نتيجه چنين سرعت تغييراتي ميزاني از عدم اطمينان را نيز در ميان مردم ترويج مي كند. بنابراين كاملا واضح است كه اعتماد به فن آوري به ميزان قابل توجهي در ميان مردم عام كاهش يافته است. بسياري از اين موارد مربوط به سوظن هاي ايجاد شده توسط فضاي مجازي و تكنولوژي هاي گسترش اخبار متناقض است كه نه تنها در مورد اندازه تغييرات تكنولوژيكي بلكه در مورد داده ها و حريم خصوصي نيز صادق است.

استفاده مسئولانه از فناوري

استفاده مسئولانه از فناوري اعتماد نسبت به فناوري هاي نوين را دوباره در زماني ايجاد مي كند كه زندگي ما با آن فناوري ها بتواند ارتباط ذاتي برقرار كند.  اولويت بندي به سازمان ها اين فرصت را مي دهد تا اعتماد مشتريان و كارمندان را جلب كنند. اين موضوعي بسيار فراتر از انطباق و انعطاف پذيري سازمان ها نسب به پذيرش فناوري هاي جديد  يا روابط عمومي است.

كارمندان شركت هاي با اعتماد بالا گزارش مي دهند كه آنها انرژي بيشتري در محل كار خود دارند ، 50٪ بهره وري بيشتر و مشاغل بيشتري دارند. همچنين اعتماد دومين عامل مهم خريد در برندها است.به هر حال ما در حال حاضر به دليل عدم مديريت درست مسير فناوري هاي ايجاد شده در 30 سال گذشته به حدي عدم اطمينان را در جامعه ترويج كرده ايم كه هيچ كس به ديگري نمي تواند اعتماد كامل داشته باشد. اين موضوع سطح اضطراب عمومي جامعه را افزايش مي دهد و به دنبال آن شاهد افزايش بيماري هاي مختلف در جامعه هم هستيم.

بيشتر بخوانيد:   هايك ويژن    نصب دوربين مداربسته     تي وي تي   قيمت دوربين مداربسته

بنابراين كاملا واضح است كه دولت ها و شركت هاي مختلف بايد به شكلي موثر مديريت فناوري ها را به سمت بهبود سلامت جامعه سوق دهند و از سو استفاده شركت ها از اين فضا جلوگيري سريع بايد صورت بگيرد.

قانون گذاري و همچنين نظارت بر نحوه استفاده از اطلاعات جمع آوري شده در شركت هاي بزرگ يك موضوع بسيار مهم است و در نتيجه اگر چنين خواست هايي كه در ميان مردم فراگير شده است را نتوانيم برآورده كنيم در آينده نزديك شاهد افزايش نارضايتي ها در كل جوامع دنيا خواهيم بود. اين چشم انداز زياد جذاب نيست و البته ممكن است از دل چنين نارضايتي هايي هيولايي به نام جنگ جهاني سوم را نيز شاهد باشيم.

وجود چنين چارچوب هايي در دسترس بسيار حياتي است، زيرا فضاي ديجيتال در زندگي ما همه گير شده است و طي سالهاي آينده نيز شاهد افزايش اين موج هاي پي در پي تكنولوژي هاي ديجيتال خواهيم بود.

ما عادت كرده ايم از كنفرانس ويديويي براي برگزاري جلسات ، ANPR (تشخيص خودكار شماره پلاك) براي رديابي استفاده از وسايل نقليه در شهرهايمان و نقض نقاط ضعف اقدامات ويروس كرونا ، و شمارنده هاي اشغال براي كمك به فاصله اجتماعي استفاده كنيم. به ويژه رشد نظارت تصويري و تجزيه و تحليل ، نگراني هاي مربوط به نقض حريم خصوصي و امنيت داده هاي ويديويي را برجسته مي كند.

اولين راهكاربراي مقابله با سواستفاده شركت ها از تكنولوژي بر عليه عموم مردم، توصيه هاي اخلاقي به رهبران و توليدكنندگان و توسعه دهندگان اين تكنولوژي هاست تا آنها را مجاب كنيم در جهت ارتقاي جامعه جهاني اين فناوري ها را توسعه دهند نه آنكه از اين فناوري هاي براي منافع گروهي خاص سواستفاده كنند. اما آيا تنها به تذكرات اخلاقي مي توانيم اكتفا كنيم؟

همزمان با انقلاب تكنولوژي نياز به يك انقلاب اجتماعي داريم

تجربيات ما در مقابل غول هاي تكنولوژي دنيا مانند فيسبوك، آمازون و گوگل و … نشان مي دهند كه اين شركت ها مي توانند در امور سياسي كشورها مداخله گري و تخريب گسترده اي ايجاد كنند. دولت هاي قدرتمند نيز در جهت منافع خود از اين شركت ها در جهت رسيدن به منافع اقتصادي خود در ديگر كشورها سواستفاده مي كنند. اين موضوع در جريان انتخابات سال 2016 آمريكا به شدت برجسته شد و همه دنيا شاهد يك رسوايي در سو استفاده از ديتاهاي ديجيتال مردم آمريكا توسط شركت فيسبوك در جهت منافع سياسي طيفي خاص بودند. از آن زمان تا امروز نزديك به 4 سال مي گذرد و گزارشات سواستفاده از تكنولوژي از سوي شركت ها و دولت ها در حال گسترش است.

بنابراين صرف تاكيد كردن به امر اخلاقيات نمي تواند مانعي در مقابل شركت ها و رهبران تكنولوژي دنيا براي عدم سواستفاده از قدرت آنها در دنياي ديجيتال شود. ما نياز به يك نظارت جمعي و ايجاد پلتفرم هاي جايگزين داريم كه بجاي آنكه در دستان اشخاص و دولت ها متمركز شده باشد، مديريت آن توسط مردم كل دنيا انجام شود. تكنولوژي هايي مانند بلاك چين اولين تلاش ها در اين راستا است و انتظار مي رود كه در دهه سوم قرن 21 شاهد گسترش چنين تكنولوژي هايي بيش از گذشته باشيم.

توسعه همكاري ها براي توزيع برابر فناوري هاي جديد

همچنين در صنعت گسترده تر ، با دولت و به طور كلي جامعه ، همكاري بيشتري لازم است. تا زماني كه همه شهروندان به ابزار انعكاس و بازخورد استفاده از ديجيتال (و داده هاي آنها) مجهز نباشند ، قدرت به سمت خودكامگي بسيار نزديك خواهد شد. استفاده از فناوري توسط شركت هاي چند مليتي تعيين مي شود كه در نتيجه بيشترين سود را خواهند برد. عدم تعادل جهاني بيشتر گسترش خواهد يافت و اين موضوع مي تواند به تخريب كل تمدن بشري نيز منتهي شود.

ما بايد بياموزيم كه تكنولوژي را در جهت منافع كل جامعه جهاني به كار گيريم در غير اين صورت بار ديگر شاهد شكست تمدن بشري به مانند تمدن هاي شكست خورده مانند تمدن مصر، ماوراالنهر و يونان در هزاران سال قبل خواهيم بود.

پيام من به همه رهبران امروز اين است: همانطور كه به دهه آينده نگاه مي كنيد و تحول ديجيتال شما سرعت بيشتري پيدا مي كند ، مطمئن شويد كه هر تصميم شما در جهت منافع جمعي قرار گيرد.  سعي كنيد اين مسير را به تنهايي طي نكنيد، مشاغل ، دولت و ديگران بايد با هم همكاري كنند تا از فناوري برابر در جامعه استفاده شود تا به نفع همه باشد.

اما از آنجا كه مطمئن هستم كه رهبران اين شركت ها در جهت منافع جمعي حركت نخواهند كرد، پيام خود را به مردم عادي بايد ارائه كرد. آماده تحولات اجتماعي براي نظارت بيشتر بر عملكرد شركت ها و دولت هاي خود شويد در غير اين صورت به برده هاي آينده سيستم هاي ديجيتال تبديل خواهيد شد!

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.